Citroen BX 1.9 GTi 16V  Elektroinstalace

   
   
Domů
Historie citroënu
Technické info
Karoserie
Motor a zapalování
Elektroinstalace
Palivová soustava
Chlazení a topení
Hydraulika a brzdy
Diferenciály 4x4
Katalog ND na BX 16V
Rady, Tipy, Zkušenosti
Fotografie a videa
BESIP
Názory a připomínky
Odkazy na další stránky
Mapa stránek
 

 

 
Vozidla Citroen BX mají palubní elektrickou síť s napájecím napětím 12 V. Do vozidel BX 19 GTi 16V se montovali dvanáctivoltové šestičlánkové baterie s kapacitou 75 Ah. V každém článku je kladná a záporná deska, která je ponořena v kyselinovém elektrolytu. Baterie má za úkol napájet zapalování, světla a jiné spotřebiče a při startování startér a zapalování. Stejným napětím je napájena i zapalovací soustava, která je rozdělená na nízko a vysokonapěťový okruh. Běžící motor pohání klínovým řemenem alternátor. Pro správnou funkci dobíjení musí být klínový řemen alternátoru správně napnut .Od určitých otáček produkuje alternátor větší napětí než baterie a napájí všechny momentálně zapnuté elektrické spotřebiče. Velikost napětí je udržována na konstantní hodnotě napěťovým regulátorem, který je součástí alternátoru. Napěťový regulátor zabraňuje vzniku podpětí a přepěťových nárazů. Startér je vysouvacího typu. Má za úkol roztočit motor, aby mohl nastartovat. Součástí startéru je magnetický spínač, který po zapnutí startéru vysune přes páku ozubený pastorek. Ten zabere do ozubeného věnce setrvačníku a roztočí motor. Po uvolnění klíčku zapalování zatáhne vratná pružina pastorek zpět. Dohromady je v elektroinstalaci asi 25 konektorů, z nichž pouze dva jsou stejné (na zámku zapalování). Konektory se navzájem liší počtem kontaktů (1 až 10) a kromě toho mají různé barvy.
 
V rozvodné skříňce vlevo pod přístrojovou deskou jsou tyto díly:
 
  1. čtrnáct pojistek (na obrázku jsou označeny od F1 do F14, v tabulce  je seznam pojistek s příslušnými jištěnými spotřebiči.)
  2. relé ventilátoru u chladiče (R1)
  3. relé stahování zadních oken (R2)
  4. relé stahování předních oken (R3)
  5. relé vyhřívání zadního okna (R4)
  6. taktovací relé směrových světel (C)
  7. taktovací relé stírače (l),
 

F1

10A

Červená

-i- od spínače zapalování

Relé ventilátoru u chladiče, spínač stavu oleje a chladicí kapaliny, otáčkoměr, zpětné světlomety

F2

25 A

Bílá

+ od spínače zapalování - příslušenství

Ventilátor topení, kontrolka dobíjenf, varovných světel, teploty chladicí kapaliny, tlaku motorového oleje, stavu chladicí kapaliny, brzd, rezervy paliva, palivového čerpadla, snímače tlaku a teploty oleje, teploty chladicí kapaliny, směrových světel

F3

25 A

Bílá

+ od spínače zapalování - příslušenství

Osvětlení ovládacího panelu topení, přístrojová deska, zapalovač cigaret, relé stahování oken, vyhřívání zadního skla, oba stírače a ostřikovače (přední i zadní), palubní počítač, zpětná zrcátka, střešní okno, vnitřní osvětlení, zpožďování vnitřního osvětlení, brzdová světla, signalizace zavřených dveří

F4

30 A

Zelená

+ od baterie

Motor ventilátoru u chladiče

F5

10A

Červená

+ od baterie

Varovná světla

F6

30 A

Zelená

+ od baterie

Servomotory stahování zadních oken

F7

30 A

Zelená

+ od baterie

Osvětlení příruční skříňky a zavazadlového prostoru, přední vnitřní světlo, zpoždbvač vnitřního osvětlení, zamykání dveří, palubní počítač, rádio, zásuvka a napájení zapalovače cigaret

F8

25 A

Bílá

+ od baterie

Vyhřívání zadního okna, houkačka

F9

30 A

Zelená

+ od baterie

Servomotory stahování předních oken

F10

5A

Hnědá

Spínač koncových mlhových světel

Koncová mlhová světla a jejich kontrolka

F11

5A

Hnědá

Parkovací a koncová světla

Pravé koncové světlo

F12

5A

Hnědá

Parkovací a koncová světla

Levé koncové světlo, osvStlení SPZ

F13

5A

Hnědá

Parkovací a koncová světla

Přední parkovací světla a jejich kontrolka, palubní počítač a digitální hodiny, relé předních mlhových světel, kontrolka předních mlhových světel

F14

25 A

Bílá

+ od baterie

ABS

 
Elektrická schémata

Jsou zde zařazeny dva druhy schémat zapojení. V jednom druhu schémat je znázorněno umístění elektrických spotřebičů a průběh kabelových svazků a jednotlivých kabelů ve vozidle. V dalších schématech jsou pak znázorněny funkční vztahy elektrických součástí bez ohledu na prostorové uspořádání. Proto se proudové okruhy v jednotlivých schématech dělí do jednotlivých proudových větví. Kontakty a mechanické spínače jsou vždy kresleny v klidovém stavu.

Ve schématech zapojení najdeme různé značky:

  1. Velké číslice se vztahují k jednotlivým součástím.

  2. Velká písmena označují kabelové svazky; neodpojitelné kabelové svazky jsou bez označení.

  3. Římské a arabské číslice u konektorů udávají polohu konektorů v rozvodné skříňce.

  4. Vícepólové konektorové spoje jsou označeny barvou a číslem, které udává počet kontaktů. Další číslo pak udává osazení kontaktů; místo číslice „10" se přitom píše číslice „O".

  5. Malá písmena u konektorů označují barvu konektoru nebo kabelu; F znamená kabel „F", BC = bílý kabel, R = kabel s červenou hlavní barvou, F.J.Ve =žlutý kabel se zelenými proužky, F (R at Bc) = červenobílý proužkovaný kabel.
     

Barvy Kabelů:
B Bílá
BI Modrá
G Šedá
Ic Barva materiálu
J Žlutá
M nebo Mr Hnědá
Mv Purpurová
N Černá
Oranžová
R Červená
V nebo Ve Zelená