|
|
Chladící
kapalina je kapalina kolující v samostatném okruhu motoru. Jejím hlavním
úkolem je převzít a odvést odpadní teplo, vytvořené hořením ve válcích ,
třením jednotlivých pohyblivých částí motoru a také slouží k
vytápění prostoru pro pasažéry. Médium jako chladící kapalina je
demineralizovaná, tedy destilovaná voda, která zabraňuje vzniku vodního
kamene, který společně se rzí způsobuje snížení průtoku zvláště v zúžených
průchodech v oblastech hlavy válců a chladiče, který je složen z lamel velmi
malého průřezu. V těchto případech dochází k přehřívání motoru, a to bez
ohledu na roční období. K tomu, abyste pokud
možno bezproblémově jezdili i v zimě je zapotřebí obstarat si, a do
chladícího systému auta nalít,
směs destilované vody a nemrznoucí kapaliny.
Tato chladící kapalina plní v chladícím systému tři funkce .
Správně
zvolená a naředěná chladící kapalina zabraňuje usazování koroze v chladících
systémech, přehřívání motoru v letních obdobích a samozřejmě jejich zamrzání
v zimním období. Tato funkce by se měla kontrolovat každé dva
až tři roky. Záleží to také na typu automobilu.
Kontrolu
provádíme hustoměrem, který ukáže do kolika stupňů (C°) je směs namíchána.
Pokud máme během léta úniky a průběžně
doplňujeme kapalinu dle úniků, je dobré tuto kontrolu provést vždy před tím,
než udeří první mrazy. Při výběru koncentrátu dbáme na to, aby neměla pouze
odolnost proti zamrzání, ale musí
mít také antikorozní účinky a nesmí narušovat gumové ani hliníkové
součásti chladícího systému. I když velká část
systému je pouze ze slitiny hliníku, je nutné brát ohledy na antikorozní
vlastnost kvůli ocelové hřídeli čerpadla v některých případech i lopatky
oběžného kola. Pro starší typy automobilů
s litinovým blokem, nebo hlavou jsou chladící kapaliny s výměnnou lhůtou do
3 let. Pro novější automobily, kdy jsou motory celohliníkové,
jsou už chladící kapaliny, které mají výměnnou lhůtu až 5 let. Například v
západní Evropě, nebo v Americe, je takováto kapalina označována jako
doživotní, protože průměrné stáří automobilu, u jednoho majitele,
nepřesahuje právě tuto výměnnou dobu chladící kapaliny.
Co se stane, když
použijete do svého automobilu špatnou chladící kapalinu ?
Ve většině případů vám
chladící systém nezamrzne, jelikož tyto
funkce splňuje většina chladících kapalin a to dokonce i u těch, které jsou na
trh uváděny necertifikovanými výrobci. Ovšem antikorozní ochrana v mnoha
případech neodpovídá vlastnostem, které požadují automobilky ve svých
normách. Pokud si takovou kapalinu necháme například 2 roky v chladícím
systému, může dojít k tomu, že tyto antikorozní účinky kapalina ztratí již po půl
roce a může vám tak zkorodovat jak chladící systém, tak také motor a těžko se pak budete domáhat náhrady škody.
Na obalu koncentrátu nemrznoucí chladící kapaliny jsou uvedeny specifikace a
doporučení výrobců.
Chladící kapalinu nikdy nepoužívejte v
podobě koncentrátu. Její účinnost by se tak mohla výrazně snížit. Chladící
kapalina prodávaná v podobě koncentrátu je často deklarována, že vydrží do
-70 °C. Samotný koncentrát, je to taková zvláštnost chladících
kapalin, vám přestává fungovat v chladícím systému a ztuhne při nějakých -18°C. Teprve při naředění vodou, dejme tomu v poměru 1:1, se dostáváme
na bod tuhnutí kolem - 40°C. I podle toho může spotřebitel
poznat, že se jedná o producenta, který zrovna nejlépe chladícím kapalinám
nerozumí. Kdybyste samotný koncentrát nalili do chladící soustavy, při -20°C
vám přestává cirkulovat v chladícím systému.
Dost důležité je, aby jsme
před naplněním chladícího okruhu novou kapalinou dostali z chladícího okruhu
tu starou. Vypuštěním dostaneme ven jen 1/2 až 2/3 a zbytek s kaly a
usazeninami sedí kolem vložek motoru, v topení, vodní pumpě a chladiči.
Proti tomu, je asi nejúčinnější prostředek níže popsaný postup.
Robert
z Holetína to dělá tak, že:
Odstraní
termostat z chladícího systému, aby běhal i velký okruh. 2x vypustit a naplnit čistou vodou.
Potom za stálého přísunu čisté vody hadicí, současně povoleném vypušťáku
(přísun vody musí být větší než odtok) a puštěném topení nastartovat motor.
Při zvýšených otáčkách
nechat cca 1/2 hodiny běhat až vytéká čistá voda. Potom vypneme motor,
zastavíme přísun vody, vypustíme z motoru co jde a doplníme na správné množství
a hustotu chladící kapalinou.
|
|