1.3 Poškození vzniklá nadměrným opotřebením |
|
|
|
1.3.1 PŘEKROČENÍ LIMITU |
|
Popis závady: Tloušťka brzdného povrchu měřená
pomocí mikrometru je na vnějším okraji kotouče nebo nosné části menší
než doporučená minimální tloušťka.
Následky: Snižování funkčních vlastností a
komfortu.
Doporučení: Pravidelně
kontrolujte opotřebení brzdových kotoučů. Ty by měly být vyměňovány po
dvou nebo třech výměnách brzdových destiček. Při každé výměně brzdového
kotouče je nutné vyměňovat i brzdové destičky. |
|
|
1.3.2 NADMĚRNÉ OPOTŘEBENÍ SE VZNIKEM TRHLIN
Popis závady:
a) brzdový kotouč
Minimální tloušťka zjištěna
na vnějším okraji kotouče je menší než 1 mm. Kromě toho se u kotouče
jako následek snížené tloušťky brzdného povrchu vyskytují mimořádně
vysoké provozní teploty. To způsobuje vznik teplotních trhlin. |
|
|
b) brzdové destičky
Větší poškození lze zjistit
ve středové oblasti kotouče a také v příslušné části u brzdových
destiček. Příčinou mohou být tvrdé částečky ve třecím materiálu jako
důsledek použití nehomogenní směsi při výrobě či nesprávnou funkcí
brzdového třmenu.
|
Následky: Deformace
způsobená poškozením během brždění. Pokud se začnou vytvářet další
trhliny, může to vést ke zničení brzdového kotouče.
Doporučení:
Pravidelně kontrolujte opotřebení brzdového kotouče. Ten
by měl být vyměněn po dvou nebo třech výměnách brzdových destiček.
|
|
1.3.3 VZNIK TRHLIN |
|
Popis závady: Kotouč byl
vystaven vysoké provozní teplotě. Ve vnější oblasti brzdového povrchu
jsou evidentní stopy přehřívání vedoucího ke vzniku trhlin.
Následky: Deformace a
„odskakování“ brzdových destiček.Trhliny se postupně zvětšují a kotouč
se může rozlomit.
Doporučení:
Poškozený kotouč musí být vyměněn. Je nutné pravidelně
kontrolovat stav opotřebení. |
|
|
1.3.4 NADMĚRNÉ OPOTŘEBENÍ A ZCELA OPOTŘEBENÉ BRZDOVÉ
DESTIČKY |
Popis závady: Kotouč je
nadměrně opotřeben a poškozen kovovým držákem brzdových destiček, ze
kterých byl zcela obroušen třecí materiál. Tloušťka nového kotouče byla
7 mm, nyní lze změřit 3,5 mm. Doporučená minimální tloušťka je 5 mm.
Následky: Velmi hlasitý
hluk, dlouhá brzdná dráha, kritická funkce brzdového třmenu.
Doporučení:
Vyměňujte brzdové destičky po dosažení limitu opotřebení.
Překontrolujte okruh indikátoru opotřebení brzdových destiček. |
|
1.3.5 POŠKOZENÍ VZNIKLÉ NADMĚRNÝM OPOTŘEBENÍM |
|
Popis závady: Brzdný
povrch vykazuje evidentní znaky přehřátí v důsledku zúžení poškozeného
kotouče.Tato situace může způsobit utržení brzdného povrchu z náboje
kola.
Následky: Silné nárazy a
velmi hlasitý drtivý hluk při brždění. Možnost narušení bezpečnosti.
Doporučení:
Při každé výměně brzdových destiček kontrolujte tloušťku
brzdového kotouče.Vyměňujte brzdový kotouč před dosažením limitu
opotřebení. |
|
|
1.3.6 NADMĚRNÉ OPOTŘEBENÍ BRZDOVÝCH DESTIČEK A POSUN
DRŽÁKU |
Popis závady: Tloušťka
kotouče je menší než minimální hodnota. Kotouč je poškozen držákem
brzdové destičky, protože zcela chybí třecí materiál. Kovová destička
držáku brzdového obložení se uvolnila v třmenu brzdy a vyřízla drážku do
brzdného povrchu kotouče. Brzdný povrch se již skoro odlomil z nosné
části.
Následky: Rachotivý hluk,
ztráta účinnosti (volný chod brzdového pedálu), možnost vzniku obroušení
mezi kotoučem a třmenem, asymetrický tlak na brzdový třmen.
Doporučení:
Překontrolujte brzdový třmen a v případě potřeby ho opravte. Vyměňte
brzdový kotouč i destičky. |