1.4 Poškození způsobená jinými komponenty brzdové
soustavy |
|
|
|
1.4.1 NEROVNOMĚRNÉ OPOTŘEBENÍ RŮZNÝCH DÍLŮ |
|
Popis závady: Brzdný
povrch se dostal do kontaktu s kovovým držákem brzdové destičky. Je
nutno překontrolovat brzdovou destičku na straně vzniklého poškození v
důsledku jejího zablokování v brzdovém třmenu (brzdové destičky u
druhého brzdového třmenu mohou být v bezvadném stavu).
Následky: Obě destičky v
příslušném brzdovém třmenu jsou zcela poškozeny, což má za následek hluk
a vibrace, brzdový pedál lze zcela sešlápnout. Prodloužení brzdné
vzdálenosti.
Doporučení:
Překontrolujte, opravte nebo vyměňte brzdový třmen.Vyměňte všechny
brzdové kotouče a brzdové destičky. |
|
|
1.4.2 SKLOVITÝ
POVRCH KOTOUČE |
Popis závady: Vznik velmi
jemné vrstvičky třecího materiálu na brzdovém kotouči. Vytváří se tak
sklovitý povrch. Koroze způsobuje uvolnění částí této vrstvy.
Následky: Ztráta
účinnosti brzd, prodloužení brzdné vzdálenosti. Brzdový pedál je velmi
tuhý, ale brzdy nemají účinnost.
Doporučení:
Vyměňte kotouče a brzdové destičky.Použijte kvalitní,
originální brzdové destičky. |
|
1.4.3 NEROVNOMĚRNÉ POŠKOZENÍ BRZDNÉHO POVRCHU |
|
Popis závady: Dvě brzdové
destičky nebyly umístěny stejným způsobem ve vztahu ke kotouči.
Poškození není stejné na obou stranách brzdového kotouče. Ve středu
brzdného povrchu lze zjistit stopy přehřívání v důsledku velkého
teplotního zatíženi. Brzdový třmen nebo brzdové destičky nebyly správně
namontovány.
Následky: Postupný vznik
vibrací v důsledku teplotního poškození. Možnost tvorby trhlin.
Doporučení:
Překontrolujte brzdový třmen a v případě potřeby ho
opravte. Zkontrolujte typ brzdových destiček a kvalitu třecího
materiálu. |
|
|
1.4.4 HLUBOKÉ
DRÁŽKY A RÝHY |
Popis závady: Hluboké
drážky způsobené vniknutím cizího předmětu mezi brzdovou destičku a
kotouč. Toto může být také způsobeno nevhodným materiálem brzdové
destičky nebo přítomností špatně rozloženého třecího materiálu ve směsi.
Následky: Velmi
nepříjemný hluk při brždění i během jízdy. Snížená účinnost jako
výsledek omezené kontaktní plochy mezi kotoučem a brzdovou destičkou.
Doporučení: Vyměňte
brzdové kotouče a destičky. |
|
|
|
|
1.4.5
ZANESENÍ TŘECÍM MATERIÁLEM |
|
Popis závady: Brzdný
povrch je zcela pokryt velmi tmavým potahem. Tento vznikl zanesením
třecího materiálu. Následkem je přehřívání, které způsobuje přechod
litiny na velmi tvrdý cementit.
Následky: Postupný vznik
vibrací se zvyšováním jejich intenzity.
Doporučení:
Používejte pouze třecí materiály, které jsou vhodné pro
příslušný typ brzdy a vozidlo. |
|
|
1.4.6
BRZDNÝ POVRCH ČÁSTEČNĚ POŠKOZEN BRZDOVOU DESTIČKOU |
Popis závady: Brzdný
povrch vykazuje poškození ve vnější části. Vnitřní část se nedostává do
styku s brzdovou destičkou, což lze zjistit vznikem koroze (rzi). Tato
situace může být způsobena:
|
Nesprávnou instalací
brzdového třmenu i brzdové destičky, která nemá úplný kontakt s
brzdovým kotoučem. |
|
Ztrátou části třecího
materiálu. |
|
Montáží nesprávných
brzdových destiček. |
Následky: Snižuje se
brzdná síla. Zvyšuje se provozní teplota, protože dochází k úbytku
povrchu, na kterém je brzdová destička účinná (v tomto případě přibližně
50 %) v porovnání s normálním pracovním povrchem.Vzniká nebezpečí
lokálního přehřívání, a proto možnost vzniku vibrací a chvění. Kromě
toho dochází ke snížení účinnosti vedoucí ke zvýšení namáhání, a tak
nastává rychlé nebo nerovnoměrné opotřebení (nepravidelné vibrace).
Doporučení:
Překontrolujte umístění a správnou funkci brzdového
třmenu, upevnění a stav brzdového obložení. Překontrolujte, zda je typ
brzdového obložení vhodný pro příslušné vozidlo. |
|
1.4.7
ČÁSTEČNĚ POŠKOZENÝ A SKLOVITÝ BRZDNÝ POVRCH |
|
Popis závady: Kotouč
vykazuje poškození, které je součtem závad popsaných v
1.4.2 a
1.4.6. V tomto případě mají brzdové
destičky kontakt pouze na vnitřní části brzdného povrchu. Vysoké
namáhání vede k přehřívání, vzniku sklovité vrstvy (zanášení) a ubývání
třecího materiálu.
Následky: Postupné
snižování účinnosti systému.
Doporučení:
Jako u bodu
1.4.2 a
1.4.6. |
|
|
1.4.8
POKŘIVENÉ BRZDOVÉ DESTIČKY |
Popis závady: Brzdové
destičky působí pouze ve střední části brzdového povrchu. Mohou být
pokřivené.
Následky: Snížení
brzdných sil s následky popsanými v bodech
1.4.2 a
1.4.6.
Doporučení:
Ujistěte se, že je povrch brzdových destiček rovný a
zkontrolujte funkci třmenu. |